måndag 31 januari 2011

Anvisningar för drakuppfödare

Författare: Emilia Lehtinen
Illustratör: Laura Valojärvi

Drakar odlar man med frön, men det är viktigt att smörja krukan med mörka tankar, annars kan det växa upp något annat, fint, istället. Lyckas man ordentligt växer det upp en fruktansvärd best ur krukan, vilket antagligen gör att man ångrar sig gruvligt, men då är det för sent.

Denna drakmanual är gissningsvis skriven helt på rim på originalspråket finska. Den svenska översättningen varvar rimmad och orimmad vers, vilket gör den mycket svårläst tycker jag. Jag har svårt att ta till mig texten och förstår inte riktigt vad författaren vill med boken, men bilderna är fantastiska och för ett draktokigt förskolebarn kan det säkert fungera.

6 kommentarer:

  1. Undrar bara om man kan skicka böcker för eventuell recension till dig.

    SvaraRadera
  2. Sorry, ja, har nu kompletterat med det som ämnesord.

    SvaraRadera
  3. Recension här på bloggen

    SvaraRadera
  4. Jasså, ja, jag läser gärna och recenserar i den mån jag hinner. Skicka om du vill, Lerbäckskolan i Lund, biblioteket, men jag kan inte lova när och om jag recenserar om du skickar mycket. :-)

    SvaraRadera