tisdag 7 februari 2012

Jag är en häxa, Häxskolan

Författare: Mårten Melin

"Jag heter Vera. Jag är en Häxa. Eller jag menar att jag ska bli en häxa. Jag är bara elva år"

Så börjar Mårten Melins nya serie om Vera. Hon har hittat olika trollformelramsor på internet och trollspöet har hon köpt på eBay. En sak har hon lyckats förtrolla hittills, sin nalle, som blivit levande. Men det hela försiggår i största hemlighet. Vera vill inte att mamma och pappa ska veta. Det är dock svårt att vara en ensam ung häxaspirant. Vilken tur att hon får börja i häxskolan redan i bok nummer två.

De här böckerna kommer ut på lättläst-förlaget Nypon. De är korta och mycket lättlästa med korta meningar och kapitel. Samtidigt lyckas Melin ge liv åt historien. Böckerna är roliga på ett korthugget, lite smådråpligt sätt. Jag hoppas på fler böcker om Vera, så att vi får veta hur det går för henne och hennes nye följeslagare (vem det är ska inte avslöjas här) i fortsättningen.

Om jag ska ha någon invändning så är det omslagen. De tilltalar inte alls mig. Men kan hända den tilltänkta målgruppen, vi får väl se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar