söndag 16 december 2012

The fault in our stars

En bok som handlar om två amerikanska ungdomar med obotlig cancer, inte blir man lockad att läsa den? Jo, om någon talar gott om boken. En av mina elever gjorde det och det tänker jag också göra!

Hazel Grace och Augustus Waters träffas i en stödgrupp för barn och unga med cancer. De kommer nära varandra och på Hazels rekommendation läser Augustus hennes favoritbok. Båda blir fascinerade av berättelsen och lika frustrerade av att den slutar abrupt utan att man får veta hur det går. Augustus utnyttjar sin önskning (typ Min stora dag) och tillsammans åker de till Holland för att träffa författaren och be honom berätta hur det går.

En bok som handlar om den största kärleken mellan två unga människor, den villkorslösa kärleken mellan föräldrar och barn, stark vänskap och bottenlös sorg.

Tveka inte, läs boken redan idag! Jag lovar dig, du kommer att skratta och gråta när du läser denna vackra, rappt berättade historia om två verbala, smarta unga människor. Passar från 14-15 år och uppåt. En av de absolut bästa böckerna jag läst 2012!

Boken kommer i svensk översättning med titeln Förr eller senare så exploderar jag. En annan bra bok av John Green är Var är Alaska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar