onsdag 11 december 2013

Svartkonst för opiercade

Författare: Charlotta Björnulfson

Malinda är inte den populära tjejen i klassen. Tvärtom. Hon är den som aldrig lyckas göra rätt. Som har fula kläder och inga vänner. När hon efter mycket tjat och med alla sina besparingar får köpa en exakt likadan, svindyr, jacka som Sofie tror hon att hon äntligen ska bli accepterad. Istället slutar Sofie använda sin jacka och Malinda blir retad för sin.


Så träffar Malinda Elsa och får äntligen en vän. Tjejerna börjar spionera på några killar från Malindas skola och när de upptäcker att killarna har någon sorts hemligt sällskap som håller på med ockulta saker gör de allt de kan för att få vara med. Malinda ser det som sin chans att äntligen sluta vara en tönt och att dessutom få vara nära Puke, som är med i sällskapet.

En ganska spretig bok, det här, tycker jag. Med tanke på de problem Malinda brottas med, kärleksbekymmer, mobbning, ensamhet och hennes tankar kring dessa, skulle jag vilja tipsa sexorna om boken, men samtidigt är tonen för barnslig. Om man när man läser en riktigt bra bok känner att man verkligen lär känna huvudpersonen och får en vän i den, så upplever jag raka motsatsen när jag läst den här boken. Jag känner inte Malinda alls. Jag förstår inte hur hon tänker eller varför hon känner som hon gör. Och jag är inte så intresserad av hur det går för henne. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar