lördag 27 december 2014

Ryttarna av Mats Wahl

Detta är första delen i serien Blodregn utgiven på Natur & Kultur 2014. Jag streckläste boken och är lite sur för att jag inte kommer in på skolan förrän måndag så att jag kan hämta del två.

Denna spännande dystopiska ungdomsroman utspelar sig i en snar framtid där klimatförändringar och miljöförstöring överskuggar det mesta i samhället. Första delen är delvis en Romeo och Julia-historia där Elin och Harald från två rivaliserande familjer finner varandra och kärleken. Men det är också en berättelse om vad nya och svåra livsförhållande gör med människor. Trots att den styrande regimen försöker hålla folket i schack med hjälp av polis och militär och fri tillgång till den lugnande medicinen Cool opererar en motståndsrörelse ute på landsbygden.

Det är alltid tryggt att ta sig an en bok av Mats Wahl, en vet att han kan sitt hantverk. Även i denna roman lyckas han trollbinda läsaren som ganska snart befinner sig mitt inne i en mörk framtid där överlevnad kan handla om tillgång på rent vatten och ett fungerande vindkraftverk.

Det är inte utan att jag i Elin ser skådespelaren Jennifer Lawrence två karaktärer Ree från Winter's Bone och Katniss från The Hunger Games. En stark och orädd ung kvinna som allt för tidigt i livet tvingas ta stort ansvar både för sig själv och sin familj.

Jag tror att boken kan passa från årskurs 8 och upp på gymnasiet. Kapitlen är korta och det är ett starkt driv i berättandet.

1 kommentar:

  1. Jag har också läst ettan nu. Gillade mycket! Och håller på med tvåan just nu.

    SvaraRadera