söndag 22 maj 2016

Om jag var din tjej

Författare: Meredith Russo

Amanda flyttar från sin mamma till sin pappa, som hon inte haft någon kontakt med på länge, i en annan stad, för att börja ett nytt liv. Någonting har hänt, hon har fait väldigt illa och är inte längre trygg hos mamman. Vad som egentligen har hänt rullas sedan upp bit för bit i tillbakablickar, samtidigt som vi får följa hennes trevande steg i det nya livet.

Det går bra för Amanda. Hon får snabbt nya vänner, både ett härligt tjejgäng och en kille, Grant, som uppvaktar henne envist. Dessutom blir hon vän med outsidern Bee, en tjej som hon genast får ganska starkt förtroende för. Det som ändå gör att det här nya fantastiska livet skaver i Amanda är att hon bär på en stor hemlighet. Det är en hemlighet så stor att hon inte vill, och till slut inte längre kan, dölja den för sina vänner. Den första som berättar för är Bee, efter att Bee gett henne ett stort förtroende. Sedan står Grant på tur, men han avböjer på ett vackert sätt: ”'Jag behöver inte veta', sa han och ruskade på huvudet. 'Jag behövde bara känna att du gav mig en chans'".

Men till slut kommer det förflutna ändå ikapp Amanda. Bee visar sin inte kunna härbärgera Amandas förtroende och hennes hemlighet läcker ut på värsta tänkbara sätt. Nu återstår att fly tillbaka till mamma, till ett nytt ställe, eller kanske att kunna stå upp för den hon är, helt och hållet, och gå vidare i sitt nya liv.

Jag är kluven till den här berättelsen. Det är en fin roman om ett angeläget ämne, samtidigt är det, Amandas motgångar till trots, lite för rosenrött. Amanda har det overkligt lätt jämfört med verklighets ungdomar som brottas med samma problematik som hon (och kanske slår jag knut på mig själv i det här boktipset genom att försöka undvika att skriva vad som är Amandas problem, men jag vill inte gärna förstöra någons läsupplevelse). Dessutom tror jag att den amerikanska verkligheten och den svenska i det här fallet ser extremt olika ut, både vad gäller acceptans och tolerans men också vad gäller vilken hjälp man kan få i Amandas situation. Jag längtar efter en svensk, eller åtminstone europeisk, bok på samma tema. Men till den kommer fyller den här ett väldigt tomt hål och är ett välkommet tillskott.

Lavender Lit, 280 sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar