lördag 24 september 2016

Oj, en polis

Författare och illustratör: Eva Lindström

Två syskon i matroskostym får brått, en av dem snubblar och slår sig lite. Då får de hjälp av en man i uniform. En polis? Nä, en pilot. Sen får en av dem åka med i planet och trots pilotens protester hoppa fallskärm.

Det är i runda slängar vad som, på ytan, händer i Lindströms senaste bilderbok. Här har hon raffinerat texten till ett minimum, men lyckas ändå (eller kanske just därför) vara så in i bängen rolig, som till exempel här:


"Oj, en polis, säjer min bror.

Jag är inte polis,
jag är pilot.

Jag är inte matros, jag är idiot, ropar jag"

Färgerna går i Lindströmskt blek-grå-grön-gul skala och dramatiken ligger i blickarnas riktning och de små matrosklädda kropparnas spattiga rörelser. Och under den avmätta ytan finns en ocean av möjliga läsningar.

Alfabeta, bilderbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar