torsdag 10 augusti 2017

Du känner mig så väl

Författare: Nina LaCour, David Levithan

Lagom till Pride i Malmö och Stockholm kommer Modernista ut med den här boken som borde haft ett regnbågsskimrande omslag. Den är omväxlande berättad av Mark, en kille som kommit ut som homosexuell men som är olyckligt förälskad i sin bästis Ryan, som inte kommit ut men som strular med Mark ibland, och Kate som kom ut redan i åttan tillsammans med sin bästis Lehna. Nu försöker Lehna fixa ihop Kate med sin kusin Violet samtidigt som deras vänskap av någon anledning som de inte riktigt förstår håller på att krackelera. Scenen är Prideveckan i San Francisco och det är också sista veckan i skolan innan sommarlovet.

Det finns de som inte läser fantasy för att de inte gillar att läsa sånt som inte "är på riktigt". För mig, och tänker jag för många unga läsare, är detta mer fantastisk än mycken fantasy. Men med det sagt är det här ett glimrande lyckopiller, en hyllning till kärleken i alla dess former. Det är en berättelse om vänskap, om val, om att veta vem man är som människa, vän, flickvän eller pojkvän. Den innehåller visserligen en hel del hjärtesorg och sviken kärlek men till syvende och sist är det drömscenarier och goda förebilder den visar upp. Den passar högstadiet och gymnasiet.

Modernista, 237 sidor.

2 kommentarer:

  1. Jag gillade den, men tycker att den var för orealistisk när det kom till vänskapen mellan huvudkaraktärerna. Har du läst något av författarna innan?

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren! Jag håller med dig. Och liksaså Kates konstframgångar blev lite för mycket tyckte jag. Jag har inte läst något av Nina LaCour innan men av David Levithan har jag läst "Jag, En" som jag gillade mycket för den är en så originell historia.

    SvaraRadera