onsdag 27 september 2017

Allt jag inte sa

Författare: Yrsa Walldén

Huvudpersonen i den här boken skulle kunna vara Mickan från Emma Adbåges Jag är jag fast nu är det efter gymnasiet. För att komma ur sin blyghets skal, för att börja om, flyttar hon från Malmö till Leksand för att läsa manusskrivande och bli ny och vuxen.

Men naturligtvis är det inte bara så enkelt att det räcker med att komma många mil hemifrån för att förändra personlighet och beteenden. Vissa saker går bra, hon får nya vänner till exempel. Andra saker är samma: hon vågar fortfarande inte tala inför klassen. Men saker och ting kompliceras också genom att hon blir förälskad i Dena. Dena som är lite äldre och går på samma utbildning terminen före. Det är en omkullkastande, allt uppslukande förälskelse och beskrivningen av den får mig att tänka på Gunnar Ardelius Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket från 2011. Det är samma intensiva flämtande andlöshet och sårbarhet.

Passar gymnasiet och uppåt

Vox, 213 sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar